Ζητείται ένας σύγχρονος φιλελληνισμός. Του Πάνου Τριγάζη
Οι δραματικές συνθήκες, που ζει ο ελληνικός λαός από χρόνια και τώρα ο Κυπριακός ελληνισμός γεννούν την ανάγκη ανάπτυξης ενός σύγχρονου φιλελληνισμού διεθνώς.Ας θυμηθούμε, ότι το κίνημα των Φιλελλήνων, που πυροδότησε η Επανάσταση του ΄21, του οποίου κορυφαίος εκπρόσωπος υπήρξε ο Λόρδος Βύρων, ήταν ένα μεγάλο κίνημα διεθνούς αλληλεγγύης αποτελούμενο από ανθρώπους που - σχεδόν στο σύνολό τους - εμπνέονταν από τις ιδέες της Γαλλικής Επανάστασης. Το έργο του Μπάιρον είναι διαποτισμένο με την ιδέα της ελευθερίας σ΄όλο τον κόσμο. «Μύρια στήθη συνενώνει μία και κοινή αιτία / Δυτικοί και ανατολίτες επαναστατούν με βία», λέει στο ποίημά του «Η εποχή του Ορείχαλκου», ενώ στο «Δον Ζουάν» δηλώνει ότι «θα ξεσηκώσω, αν μπορέσω, και τις πέτρες ακόμα ενάντια στους τυράννους της γης».
Οι φορείς της Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης που έχουν την ευθύνη των σχετικών εκδηλώσεων, να επιδιώξουν την ευρύτερη λαϊκή συμμετοχή και έναν ουσιαστικό προβληματισμό για το περιεχόμενο ενός σύγχρονου φιλελληνισμού.
Μια άλλη – άγνωστη στους πολλούς – πτυχή της δράσης του Μπάϊρον είναι ότι στην πρώτη ομιλία του στη Βουλή των Λόρδων (27.2.1812), υπήρξε καταπέλτης εναντίον νομοσχεδίου (που μόνο αυτός καταψήφισε), το οποίο προέβλεπε τη θανατική ποινή για τους εξεγερμένους κλωστοϋφαντουργούς του Νόττιγχαμ, οι οποίοι κατέστρεφαν τις μηχανές, που τους οδηγούσαν σε μαζική ανεργία.
Παρότι πέρασαν δύο αιώνες, τα μηνύματα της ποίησης και των αγώνων του Λόρδου Βύρωνα παραμένουν εξαιρετικά επίκαιρα. Γιατί και σήμερα κυριαρχεί το δίκαιο των ισχυρών, οι ανισότητες διευρύνονται και τα ανθρώπινα δικαιώματα συνθλίβονται από τις νεοφιλελεύθερες βαρβαρότητες, με τη Μεσόγειο κύριο πεδίο εκδήλωσης των φαινομένων αυτών. Η υποκρισία και ο κυνισμός αποτελούν κύρια χαρακτηριστικά ενός διεθνούς συστήματος που βρίσκεται σε βαθειά κρίση.
Χρειαζόμαστε και σήμερα τη διεθνή αλληλεγγύη, που για να είναι πραγματική πρέπει να εμπνέεται από τις ίδιες αρχές που οδήγησαν τον Μπάιρον να αγωνιστεί και να θυσιαστεί δίπλα στους «ελεύθερους πολιορκημένους» του Μεσολογγίου. Θέλουμε τον Μπάιρον «μπροστάρη» και στον αγώνα για τη διεκδίκηση των Γλυπτών του Παρθενώνα. Μπορούμε ξανά να στηριχθούμε σ΄ένα φιλελληνικό κίνημα στο βαθμό που τα εθνικά μας θέματα θα συνδέονται σταθερά με παναθρώπινες αξίες καθώς και με την διεκδίκηση μιας νέας, πιο δίκαιης, ειρηνικής και αλληλέγγυας διεθνούς τάξης. Στη βάση αυτή καθοριστικό ρόλο καλείται να παίξει ο Ελληνισμός της Διασποράς.
Τέλος, υπενθυμίζω ότι η ημέρα θανάτου του Λόρδου Βύρωνα (19 Απριλίου 1824) έχει οριστεί «Ημέρα Φιλελληνισμού και Διεθνούς Αλληλεγγύης» από την Ελληνική Πολιτεία (Προεδρικό Διάταγμα 130/2008), ύστερα από προσπάθειες πολλών ετών του Συνδέσμου «Μπάϊρον».
* Περισσότερα για το Σύνδεσμο Μπάιρον: www. byron-greece.org
* Ο Πάνος Τριγάζης είναι Πρόεδρος του Συνδέσμου «ΜΠΑΪΡΟΝ» για τον φιλελληνισμό και τον πολιτισμό.
Η Πρέβεζα τιμά την «Ημέρα Φιλελληνισμού και Διεθνούς Αλληλεγγύης»
Την 19η Απριλίου, που καθιερώθηκε ως «Ημέρα Φιλελληνισμού και
Διεθνούς Αλληλεγγύης» με αφορμή την επέτειο θανάτου του μεγάλου
φιλέλληνα ποιητή Λόρδου Βύρωνα, τιμά με εορταστικές εκδηλώσεις η
Περιφερειακή Ενότητα Πρέβεζας.
Το πρόγραμμα των φετινών εορταστικών εκδηλώσεων, είναι το εξής:
11:00 π.μ. Τέλεση Δοξολογίας στο Μητροπολιτικό Ναό του Αγίου Χαραλάμπους.
Εκφώνηση ομιλίας για τη σημασία της επετείου από τον κ. Ευάγγελο Συγκούνα, πρόεδρο της Περιηγητικής Λέσχης Πρέβεζας.
11:20 π.μ. Κατάθεση στεφάνων στο Ηρώο πεσόντων της πόλης από τους φορείς που επιθυμούν να τιμήσουν την επέτειο.
Εθνικός ύμνος από τη χορωδία του Μουσικού Σχολείου Πρέβεζας υπό τη διεύθυνση της κας. Δελβινιώτη Νεκταρίας.
ΛΟΡΔΟΣ ΒΥΡΩΝ
Ο Λόρδος Βύρων, μεγάλος ποιητής και κορυφαίος φιλέλληνας, γεννήθηκε στις 22 Ιανουαρίου 1788. Στην ποίησή του περιέχονται ισχυρά μηνύματα κατά των φυλετικών διακρίσεων, εναντίον κάθε τυραννίας και υπέρ της ελευθερίας σε όλο τον κόσμο. Μεγάλη πηγή της ποιητικής του έμπνευσης αποτέλεσε το πρώτο του ταξίδι στην Ελλάδα πριν 200 χρόνια (Σεπτέμβρης 1809-Απρίλης 1811).
Τότε έγραψε το ποίημά του «Η Κατάρα της Αθηνάς», ένα δριμύ «κατηγορώ» εναντίον του Έλγιν για την λεηλασία του Παρθενώνα. Επέστρεψε στην Ελλάδα το 1823 και αγωνίστηκε στο πλευρό των «ελεύθερων πολιορκημένων» του Μεσολογγίου, όπου άφησε την τελευταία του πνοή στις 19 Απριλίου 1824.
Στην ποίησή του περιέχονται ισχυρά μηνύματα κατά των φυλετικών διακρίσεων, εναντίον κάθε τυραννίας και υπέρ της Ελευθερίας σε όλο τον κόσμο. Η μνήμη του Λόρδου Βύρωνα, παραμένει ζωντανή και το μήνυμα του διαχρονικό. Αγωνίστηκε και θυσιάστηκε για την εθνική ανεξαρτησία της Ελλάδας και ταυτόχρονα απέδιδε στον εαυτό του τον τίτλο «πολίτης του κόσμου», συνδυάζοντας το φιλελληνισμό με την υπεράσπιση των οικουμενικών αξιών.
11:00 π.μ. Τέλεση Δοξολογίας στο Μητροπολιτικό Ναό του Αγίου Χαραλάμπους.
Εκφώνηση ομιλίας για τη σημασία της επετείου από τον κ. Ευάγγελο Συγκούνα, πρόεδρο της Περιηγητικής Λέσχης Πρέβεζας.
11:20 π.μ. Κατάθεση στεφάνων στο Ηρώο πεσόντων της πόλης από τους φορείς που επιθυμούν να τιμήσουν την επέτειο.
Εθνικός ύμνος από τη χορωδία του Μουσικού Σχολείου Πρέβεζας υπό τη διεύθυνση της κας. Δελβινιώτη Νεκταρίας.
ΛΟΡΔΟΣ ΒΥΡΩΝ
Ο Λόρδος Βύρων, μεγάλος ποιητής και κορυφαίος φιλέλληνας, γεννήθηκε στις 22 Ιανουαρίου 1788. Στην ποίησή του περιέχονται ισχυρά μηνύματα κατά των φυλετικών διακρίσεων, εναντίον κάθε τυραννίας και υπέρ της ελευθερίας σε όλο τον κόσμο. Μεγάλη πηγή της ποιητικής του έμπνευσης αποτέλεσε το πρώτο του ταξίδι στην Ελλάδα πριν 200 χρόνια (Σεπτέμβρης 1809-Απρίλης 1811).
Τότε έγραψε το ποίημά του «Η Κατάρα της Αθηνάς», ένα δριμύ «κατηγορώ» εναντίον του Έλγιν για την λεηλασία του Παρθενώνα. Επέστρεψε στην Ελλάδα το 1823 και αγωνίστηκε στο πλευρό των «ελεύθερων πολιορκημένων» του Μεσολογγίου, όπου άφησε την τελευταία του πνοή στις 19 Απριλίου 1824.
Στην ποίησή του περιέχονται ισχυρά μηνύματα κατά των φυλετικών διακρίσεων, εναντίον κάθε τυραννίας και υπέρ της Ελευθερίας σε όλο τον κόσμο. Η μνήμη του Λόρδου Βύρωνα, παραμένει ζωντανή και το μήνυμα του διαχρονικό. Αγωνίστηκε και θυσιάστηκε για την εθνική ανεξαρτησία της Ελλάδας και ταυτόχρονα απέδιδε στον εαυτό του τον τίτλο «πολίτης του κόσμου», συνδυάζοντας το φιλελληνισμό με την υπεράσπιση των οικουμενικών αξιών.