Δευτέρα 9 Σεπτεμβρίου 2013

Τάξεις αγώνα για όλη την κοινωνία συγκροτούν οι καθηγητές


• Στεφανάκου Πίκια
• |ΑΥΓΗ
• 08.09.2013
Η γενική συνέλευση των προέδρων των ΕΛΜΕ, που συνέρχεται τη Δευτέρα, απλώς αναμένεται να επικυρώσει την απόφαση δεκάδων χιλιάδων μαχόμενων καθηγητών για απεργία διαρκείας από τις 16 Σεπτεμβρίου. Μέσα σε διάστημα τριών μηνών, ο κλάδος των εκπαιδευτικών αποτύπωσε για δεύτερη φορά την οργή του αλλά και την απόφασή του να αγωνιστεί για τη διάσωση του δημόσιου σχολείου και την προστασία της εργασιακής του οντότητας. Κι αν τον Μάιο η πρόταση για απεργία διαρκείας μέσα στις εξετάσεις ερχόταν από το διοικητικό συμβούλιο, τώρα είναι το «ώριμο τέκνο της ανάγκης» και «της οργής» της βάσης που υπερψήφισε την πρόταση των Συνεργαζόμενων Εκπαιδευτικών Κινήσεων και των Παρεμβάσεων.
Αυτή είναι μια μεγάλη διαφορά σε σχέση με τις γενικές συνελεύσεις του Μαΐου που αποτυπώνει τόσο την αποφασιστικότητα των καθηγητών όσο και το μέγεθος της επίθεσης που δέχεται ο εκπαιδευτικός και το δημόσιο σχολείο. Το Δ.Σ. της ΟΛΜΕ, με ευθύνη των παρατάξεων της συγκυβέρνησης αλλά και του ΠΑΜΕ, δεν κατάφερε να διαμορφώσει πρόταση προς τις γενικές συνελεύσεις του κλάδου. Στη βάση, δηλαδή στις γενικές συνελεύσεις, κατέβηκαν όλες οι προτάσεις που είχαν κατατεθεί στη συνεδρίαση του Δ.Σ. της ΟΛΜΕ. Οι καθηγητές, όπως φάνηκε από τις ψηφοφορίες, δεν είχαν καμία αμφιβολία, καμία ταλάντευση, κανέναν ενδοιασμό για τον δρόμο που θα έπρεπε να ακολουθήσουν. Οι γενικές συνελεύσεις έδωσαν την απάντηση: Απεργία διαρκείας, όπως είχε αποφασίσει και το πρόσφατο συνέδριο της Ομοσπονδίας. Στο πνεύμα αυτό υπερψήφισαν την πρόταση των Συνεργαζόμενων Εκπαιδευτικών Κινήσεων και των Παρεμβάσεων για πενθήμερες επαναλαμβανόμενες απεργίες με γενικές συνελεύσεις των ΕΛΜΕ και συνέλευση των προέδρων στο τέλος κάθε εβδομάδας.
Με μεγάλη πλειοψηφία
Σύμφωνα με τα στοιχεία που είχαν συγκεντρωθεί μέχρι το απόγευμα της Παρασκευής, 61 γενικές συνελεύσεις έστελναν ξεκάθαρα το μήνυμα της αντίστασης και του αγώνα. Μόνο 7 από τις 68 για τις οποίες υπήρχαν στοιχεία, ψήφισαν είτε 48ωρη (οι έξι), είτε λευκό (η μία). Συνολικά, οι ΕΛΜΕ είναι 85. Η αγωνιστική διάθεση των καθηγητών ήταν τόσο εμφανής, ώστε υπερψηφίστηκε η πρόταση για πενθήμερη ακόμα και από ΕΛΜΕ όπου πλειοψηφούν παρατάξεις με διαφορετική πρόταση (48ωρη απεργία).
Από τη μία άκρη της Ελλάδας ώς την άλλη, από τον Έβρο ώς την Κρήτη, οι καθηγητές, μέσα από μαζικότατες γενικές συνελεύσεις, αποφασίζουν να γίνουν και πάλι η μαγιά ενός μεγάλου κινήματος κατά της διαθεσιμότητας, των απολύσεων και της διάλυσης όλων των κοινωνικών αγαθών.
Από τον Μάιο ώς τον Σεπτέμβριο έχουν γίνει πολλά. Όσα προέβλεπαν, πήραν σάρκα και οστά. Έγιναν διαπιστωτικές πράξεις διαθεσιμότητας, υποχρεωτικά φύλλα πορείας στο πλαίσιο της κινητικότητας, νομοσχέδια που κάνουν το λύκειο απλησίαστο για τα παιδιά των φτωχών και των νεόπτωχων των Μνημονίων.
Σχολεία χωρίς πρόγραμμα
Η νέα σχολική χρονιά είναι κυριολεκτικά στον αέρα. Οι δηλώσεις του υπουργού Παιδείας και άλλων κυβερνητικών στελεχών, ότι η κυβέρνηση δεν θα ανεχτεί ούτε μία ημέρα να μείνουν κλειστά τα σχολεία, είναι για τα μάτια του κόσμου. Το ξέρουν καλά γιατί οι ίδιοι το προκάλεσαν.
Αυτή τη στιγμή κανένα σχολείο δεν μπορεί να κάνει πρόγραμμα και αναθέσεις μαθημάτων, καθώς δεν ξέρει ποιο είναι το προσωπικό που διαθέτει. Και αυτό για να μη φανούν τα τεράστια κενά και οι ελλείψεις σε εκπαιδευτικό προσωπικό, την ώρα που μιλούν για πλεονάζοντες καθηγητές και κάνουν ανθρωποθυσίες.
Ξεκίνησαν με τους 2.200 εκπαιδευτικούς των πιο περιζήτητων τομέων και ειδικοτήτων των επαγγελματικών λυκείων. Το αποτέλεσμα: Δεν μπορούν να κάνουν ούτε τις εξετάσεις των μετεξεταστέων, που τις μετέφεραν για μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς. Άλλη συνέπεια: Δεν μπορούν να διασφαλίσουν, διότι δεν έχουν προσωπικό και ούτε έχουν κάνει καμία κίνηση για να βρουν, ότι τα παιδιά που παρακολουθούσαν τους συγκεκριμένους τομείς θα ολοκληρώσουν τις σπουδές τους. Το ίδιο συμβαίνει και με τις ΕΠΑΣ, οι οποίες με το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας για το νέο λύκειο καταργούνται εντελώς (102 σχολεία).
Το απόλυτο αλαλούμ καταγράφεται και στα γυμνάσια και γενικά λύκεια της χώρας. Ακόμη δεν έχουν βγει οι αποσπάσεις (η διαδικασία αυτή έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί από τον Ιούνιο), με αποτέλεσμα οι Διευθύνσεις Εκπαίδευσης να μην μπορούν να κάνουν λίστες με τα λειτουργικά κενά. Χιλιάδες καθηγητές τελούν υπό καθεστώς αβεβαιότητας και ομηρείας, καθώς δεν γνωρίζουν σε ποιο σχολείο ή σε ποια σχολεία, ποιας Διεύθυνσης ή Περιφέρειας θα διδάξουν. Οι 3.500 καθηγητές που πήραν φύλλα πορείας για τα δημοτικά γίνονται μπαλάκι, αφού όταν παρουσιάζονται στις Διευθύνσεις τους, τους λένε ότι δεν ξέρουν τίποτα και τους διώχνουν. Μένουν 1.100 που θα τους πάνε όπου θέλουν, καθώς έχουν απορριφθεί οι δηλώσεις προτίμησης που έχουν κάνει.
Ξαφνικά, την προηγούμενη Τετάρτη, έφτασε εγκύκλιος στις Διευθύνσεις, με την οποία καλούνται οι αρμόδιες υπηρεσίες να παραβιάσουν τον νόμο και να προχωρήσουν σε προσωρινές τοποθετήσεις καθηγητών που βρίσκονται στη διάθεση των ΠΥΣΔΕ. Όμως, οι τοποθετήσεις αυτές είναι αυθαίρετες και βρίσκονται στον αέρα.
Θα μετακομίσουν και μαθητές
Η κατασκευή πλεονάζοντος προσωπικού και άρα μετατάξεων και μετακινήσεων είναι σε πλήρη εξέλιξη και θα συνεχιστεί αρκετές εβδομάδες μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς, μέσω των συμπτύξεων και συγχωνεύσεων τμημάτων. Πρόβλημα... υποχρεωτικών μετατάξεων δεν αντιμετωπίζουν μόνο οι καθηγητές αλλά και οι μαθητές, αφού, παρά τις αντιδράσεις, δημιουργούν υπεράριθμα τμήματα μέχρι και στα μαθήματα κατεύθυνσης ή επιβάλλουν συνδιδασκαλίες.
Και μετά απ' όλα αυτά τολμούν να δηλώνουν ότι είναι όλα έτοιμα για την έναρξη της σχολικής χρονιάς και να κατηγορούν τους καθηγητές ότι την υπονομεύουν. Μάλιστα, το λένε αυτό όταν πέρυσι, χωρίς να υπάρχουν όλα αυτά τα προβλήματα (μετατάξεις, μετακινήσεις, διαθεσιμότητες), το σύστημα άρχισε να ισορροπεί κατά τον Δεκέμβριο. Να σημειωθεί ότι πέρυσι υπήρχε ακόμη κονδύλι για αναπληρωτές. Φέτος, οι προσλήψεις δεν θα ξεπερνούν τις 2.000. Δηλαδή, 10.000 νέοι αλλά αρκετά έμπειροι εκπαιδευτικοί φέτος δεν θα περάσουν την πόρτα κανενός σχολείου.
Ωστόσο, πέρα από τις ανατροπές στο εργασιακό που ακόμη δεν έχουν ολοκληρωθεί, καθώς δεν έχουν βγει τα Π.Δ. της αξιολόγησης, αυτό που ξεχείλισε το ποτήρι της οργής είναι το νομοσχέδιο για το νέο γενικό και τεχνολογικό λύκειο.
Ξεχειλίζει η οργή
Οι εκπαιδευτικοί ξέρουν πού το πάει η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας και η απεργία τους είναι απεργία και για την υπεράσπιση του λυκείου. Ξέρουν ότι το νέο λύκειο, που θα κληθούν να εφαρμόσουν από την ερχόμενη εβδομάδα, θα γίνει καρμανιόλα για δεκάδες χιλιάδες μαθητές φτωχών οικογενειών που δεν μπορούν να σηκώσουν το βάρος των πολλαπλών εξεταστικών φραγμών πανελλαδικού τύπου. Ξέρουν ότι οι δρακόντειοι όροι που τίθενται για την προαγωγή και την απόλυση των μαθητών, θα οδηγήσουν ένα μεγάλο κομμάτι από τα παιδιά των πίσω θρανίων εκτός λυκείου. Ξέρουν τελικά ότι ο στόχος είναι να αποψιλωθεί το λύκειο, να συρρικνωθεί, ώστε η συγκυβέρνηση και η τρόικα να απαλλαγούν τόσο από τους μαθητές «nullo labore», όπως τους αποκαλούν, όσο και από ένα διόλου ευκαταφρόνητο κομμάτι εκπαιδευτικών.
Οι πρώτες δράσεις
Για όλους αυτούς τους λόγους, από τις τάξεις του αγώνα που συγκροτούν οι καθηγητές με τις μαχητικές αποφάσεις τους, δεν πρέπει να λείψει κανείς. Οι καθηγητές δεν πρέπει να μείνουν μόνοι τους, δεν αρκούν η συμπάθεια και οι δηλώσεις συμπαράστασης, όπως εκείνες του Μαΐου. Μόνο οι μαζικοί κοινωνικοί αγώνες μπορούν να ανατρέψουν αυτές τις πολιτικές. Οι καθηγητές κάνουν το βήμα. Την Τρίτη, ημέρα ψήφισης του νομοσχεδίου, καλούν σε συλλαλητήριο στο Σύνταγμα, στις 6.30 το απόγευμα. Την ερχόμενη εβδομάδα, με πρωτοβουλία των τοπικών ενώσεων διοργανώνονται κοινές συγκεντρώσεις με γονείς, μαθητές, συνδικάτα και φορείς, σε κάθε δήμο και πλατεία της Ελλάδας.